Direktlänk till inlägg 23 mars 2014

Smart tjänst på väg mot ett annat assistansbolag

Av Emma Petersson - 23 mars 2014 07:45

Det är idag ett faktum att branschen för personlig assistans blivit alltmer flexibel och rörlig. Både vad gäller nyetablering av aktörer som sköter assistansen, till funtionshindrade som går från en anordnare till en annan. Vanligt är exempelvis att man byter från en kommunal anordnare till en privat. 


Men som brukare är det inte ofta att man vare sig har resurser eller ork att analysera den assistansanordnare som man just nu anlitar. De flesta låter bara vardagens assistans rulla på som vanligt. Oavsett om man är nöjd eller missnöjd.


Det finns förstås olika åsikter om det här, men enligt min erfarenhet är det också många funktionshindrade som genom åren blivit väldigt passiva, och som knappt har någon egen vilja kvar att göra förändringar. 


Det är också just mot denna bakgrund det kan vara bra att veta att det en motsvarighet till arbetsförmedlingen inom den här branschen, det vill säga något som kallas för assistansförmedling. Detta företag har som idé att hjälpa brukare eller anhöriga till brukare att vid behov hitta ett nytt och bättre assistansföretag. 


Förmedlingen hjälper i detta avseende till med allt. Från arbetet med att ta fram förslag på alternativa relevanta assistansbolag till proceduren med att förhandla fram löner till assistenterna, hjälp att säga upp det nuvarande avtalet och inte minst hjälp med att förstå gällande avtal. Ett bra exempel på en sådan tjänst för assistansbolag finns här


 


En vanlig följdfråga brukar handla om vad det kan tänkas kosta att anlita en assistansförmedling. Svaret: ingenting. Medhäftande kostnader om du väljer ett annat alternativ får det nya assistansbolaget stå för i denna process. Det är ju trots allt assistansbolaget som får en ny kund, och ett nytt kontrakt.


Vad är det då man behöver göra för att sätta en assistansförmedling i arbete?

Inte speciellt mycket för att bara komma igång med processen. Så här kan man ungefär beskriva det stegvis. 


1. Du lämnar dina kontaktuppgifter på hemsidan, ofta i ett formulär som man kan skicka direkt, och berättar vad du vill ha hjälp med assistansförmedlingen.


2. Grundläggande här är att ju mer du kan berätta om din situation, desto enklare blir det för förmedlingen som mottar din förfrågan att snabbt ge dig service. Exempelvis kan du fylla i hur många timmar du eller den du representerar har beviljats varje månad. Eller om du inte ens är beviljad assistans idag, men vill ha hjälp med ansökan eller något juridiskt som känns svårt.


3. I denna process kan det också vara bra att fundera igenom vilka krav man kan ställa på sitt assistansföretag. Det är aldrig för sent att göra rätt. Här följer några punkter som kan vara viktiga.


Medbestämmande och dialog

En annan kvalitetsfaktor är möjligheten att kunna påverka sin egen situation och även ha inflytande över assistansen. Inte bara på pappret, utan på riktigt - varje dag. I detta avseende är det viktiga att assistansanordnaren har klara rutiner och riktlinjer för hur detta uppnås, och hur man jobbar med det på en kontinuerlig basis.


Transparans 

Med detta menas inte enbart den mellanmänskliga kommunikationen, utan högst konkreta saker såsom redovisning av kostnader, alltså hur assistansersättningen spenderas på olika kostnadsenheter. Ett engagerat assistansbolag har alltid en öppenhet inför dessa saker, och kan närmast i detalj visa vilka pengar som spenderas på vad för slags kostnader.


Villkor för assistenterna 

Här avses allt från mjuka värden såsom trivsel och gemenskap, till löner och formella arbetsvillkor. Det är ingen hemlighet att om assistenterna trivs med sin arbetsgivare och har trygga villkor och bra löner, så gör de också ett bättre jobb hos sina brukare.

#hälsa #personlig assistans #assistans #tips

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Petersson - 6 mars 2014 09:08


Är gräset grönare på andra sidan? Inte alltid. Men det kan vara det.    Speciellt kan det vara en god sak att byta gräsmatta om den nuvarande känns rutten. Eller om den nuvarande inte är kompatibel med de krav du ställer.    Okej, jag ska läg...

Av Emma Petersson - 18 februari 2014 14:44


En vanlig föräldraregenskap är att vilja beskydda och hjälpa sina barn till det allra bästa i livet. Ibland på gränsen till att vilja befria barnen från motgångar och misstag.   Som förälder till ett barn med en funktionsnedsättning kan det var...

Av Emma Petersson - 18 februari 2014 14:31

"Ett barn med fysiskt eller psykiskt handikapp bör åtnjuta ett fullvärdigt och anständigt liv under förhållanden som säkerställer värdighet, främjar självförtroende och möjliggör barnets aktiva deltagande i samhället"   LSS, lagen om stöd och se...

Av Emma Petersson - 18 februari 2014 14:23

Har tittat på hur det kan se ut i olika platsannonser där man söker personlig assistent.   Här följer några utdrag. "Det är viktigt att du är flexibel eftersom det kan bli olika dagar och tider varje vecka." "Vi söker dig, som är lyhörd, pos...

Av Emma Petersson - 18 februari 2014 14:18


Någon gång under tonåren börjar troligen de flesta människor mer på allvar fundera över vilket arbete man vill ha i framtiden.   En del vet redan tidigt vad de vill bli och har ett väl definierat mål i sitt framtida arbetsliv, andra halkar in på ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards